Transcript text content of a PDF document Zeleznice.pdf:
52FotoVideo 7/2008 53www.ifotovideo.cz
Jak na to
Fotografie a !eleznice maj mnoh sty"n body a tm#$ stejn st$.
Ob# jsou dtky pr%myslov revoluceÉ Fotografie v&stavby !eleznic pat$
k nejstar'm fotodokument%m v%bec. Vlaky maj mnoho fanou'k%,
kte$ v nich nalzaj jakousi podivuhodnou nostalgii kouzla dlek. Tma
ã!elezniceÒ je docela 'irok; jak tedy fotit vl"ky, podvejme se na to!
Fotografujeme
!eleznici
P!vab stroj!
Vlak
v krajin"
Snmek lokomotivy nebo !elezni"nho vagonu
by m#l technicky bezchybn# a vizuln# zajmav#
informovat o jejich vzhledu a charakteru. Fotograf
p$itom obvykle mus vychzet z danho prost$ed
a mnohdy nem na vybranou denn dobu po$zen
zb#ru, proto!e ta je dan jzdnm $dem. Chce-li
zachytit ur"it% typ, je takov% fotograf podoben lovci.
Pro perfektn a zajmav% snmek mus $e&it otzku
hl' pohledu, nasvcen, lesk', p$i"em! na zvldnut
kolu b#hem pohybu vlaku nem mnoho "asu.
Fotografovn !eleznice m mnoh sty"n body
s fotografovnm krajiny. I kdy! v%stavba !eleznic
kdysi znamenala velmi radikln zsahy "lov#ka do
p$rodnho prostoru, v sou"asn dob# ji vnmme na
rozdl od dlnic jako organickou sou"st !ivotnho
prost$ed. A vlak proj!d#jc krajinou m sv osobit
kouzlo a stoj za to mu n#kdy i mvatÉ !. Pro fotografa
"ekajcho na ãsv'j vlakÒ na p$edem vyhldnutm
stanovi&ti je nejpodstatn#j& heslo ãB%t p$ipravenÒ.
#eleznice
magick3
Sv#t !eleznice m mnoho podob, m sv krsn# tajemn
a okouzlujc zkout, ale i sv stinn kouty. Tajemno a magi"nost
nachzme zejmna v jzdch parnch vlak' a historick%ch souprav
v'bec a obecn# v podve"ern atmosf$e. Z fotografickho
hlediska vyu!vme pro p'sobiv% zb#r nejr'zn#j&ch
princip' znm%ch z jin%ch oblast dopravn techniky.
Na cestch vlakem m'!eme programov# hledat
a objevovat a mnohdy na n#co bizarnho narazme zcela
nhodn#. Nhoda ale pomh p$ipraven%m !.
No!n snmek
vlaku proveden"
dlouh"m !asem,
tud# je vlak
pohybov$
rozost%en". Vlak
sv"m reflektorem
osv$tlil vjezdov
nv$stidlo a blesk
odplen" na
druhou lamelu
je&t$ zv"raznil jeho
ramena nat%en
reflexn barvou.
Foto: Martin Vlek54FotoVideo 7/2008 55www.ifotovideo.cz
Hledn stanovi!t"
Volba vhodnho stanovi&t# pro fotogra-
fovn !elezni"nch stroj' je nesmrn#
d'le!it, nebo( jde o v%sti!n zachycen
stroje, jeho krsy, sly a elegance. Stroj
by m#l b%t zachycen v typick situaci
technicky co nejlpe. Volbou stano-
vi&t# bere fotograf v vahu i estetick
p'soben, p$i"em! zvl&( d'le!it je
vnmat barvy a kontrasty. Podhled
monumentalizuje, p$m% pohled m'-
!e n#kdy p'sobit nudn#, nadhled je
vhodn% jen n#kdy a sp&e s dopl)kem
krajiny. Jin je stanovi&t# pro detail,
jin pro celek.
Sv"teln podmnky
Volba sv#teln%ch parametr' m'!e mt
zcela zsadn v%znam pro hodnocen
kvality snmku. N#kdy je dokonce nut-
no po"kat na p$hodnou ro"n dobu,
kdy bude osv#tlen a nezbytn okol
k dosa!en fotografovy p$edstavy co
nejp$hodn#j&. Fotografovn vyhld-
nutho konkrtnho stroje tak m'!e
b%t i "asov# nro"n, nebo( snmku
Parn lokomotiva byla kdysi jednm ze symbol% pokroku, parn stroj p$mo jeho zt#lesn#nm.
I sou"asn snmky parnch lokomotiv mvaj sv%j symbolick& akcent, ostatn# i i mnoh
jin !elezni"n stroje jsou vylo!en# krsn. Jak co nejlpe zachytit ã!eleznho o$eÒ?
P"vab stroj"
1. Mezi
p%znivci #eleznice
jsou lokomotivy
p%ezdvan
ãBrejlovecÒ ze
v&ech na&ich
v sou!asnosti
provozovan"ch
lokomotiv nejvce
obdivovan. Stroj
754.024 proj#d
s osobnm vlakem
podh'%m (umavy
mezi N"rskem
a De&enic. Vyu#ito
podve!ern
atmosfry. Foto:
Martin Vlek
3. Rychlkov lokomotivy ãAlbatrosÒ
pat%ily k na&im nejkrsn$j&m parnm
lokomotivm. Muzejn expont 498.022
se zvl&tnm vlakem byl Martinem
Vlkem fotografovn za stanic Jene!.
4. Tak detail m'#eme na snmcch vlak' dob%e uplatnit. Zvl&) efektn je u parnch lokomotiv, kde se
snoub technick krsa s vyjd%enm sly a komplikovanosti stroje. V p%pad$ Pendolina ve finskm Tampere
bylo hlavnm zm$rem zachytit pozoruhodnou hravost, kter se projevila na v"zdob$ soupravy. Foto: Lenka
Scheuflerov
2. Lokomotiva 555.0153 se zvl&tnm vlakem na ãPra#skm SemmeringuÒ, kter" pat% ke zvl&) oblben"m
lokalitm fotografovn vlak'. P'vodn$ n$meck lokomotiva, vyrb$n za okupace tak u ns, pat%
s po!tem tm$% 7000 vyroben"ch kus' k nej!ast$ji vyroben %ad$ parnch lokomotiv na sv$t$. Nadhled byl
v tomto p%pad$ velmi vhodn". Foto: Martin Vlek
Jak na to
mus dbt na dodr!ovn p$slu&n%ch
p$edpis' a zkon' spojen%ch s jeho
"innost v dan zemi.
Fotografick v#zbroj
Pou!it vhodn techniky na popisnou
fotografii !elezni"nho stroje vychz
z "elu prce a ambic fotografa. V z-
sad# pam#tn snmky vlak' m'!eme
fotit s jak%mkoli typem fotop$stroje.
Pokud jde o ãkcen liniÒ, kter se
snadno pozn (a ru&) zvl&t# na
elektrizovan%ch tratch podle kcejcch
se sloup' trolejovho veden, $e& se
v#t&inou korekc v po"ta"i, i kdy! by
se mohly tak pou!vat ãshiftovacÒ
objektivy. Tak polariza"n filtr by se
n#kdy mohl hodit, pokud je "as zb#r
komponovat, kdy! je vlak v klidu a fo-
tograf ve vhodnm hlu.
p$edchz studium p$edpokldanho
stanovi&t# a ur"en nejvhodn#j&ch sv#-
teln%ch pom#r' s nutn%m p$ihldnutm
k dob# jzdy vlaku.
Nejv"t! skal
Nejv#t& zludnost fotografovn
!elezni"nch stroj' nen zp'sob za-
chycen hran jejho objemu, ale Ð po-
"as. Fotograf m vyhldnut msto,
v, v kolik hodin vlak projede a jak
bude v tu dobu teoretick sv#teln
situace, ale ono za"ne pr&et. A dal&
jzda vyhldnutho typu bude t$eba
za t%denÉ Dal&m rizikem m'!e b%t
fotografova bezpe"nost Ð fotograf 56FotoVideo 7/2008 57www.ifotovideo.cz
Jak na to
Nejen ve fotografii, ale i v malb# bylo vytvo$eno mnoho d#l znzor(ujcch mnohdy ve velice
pocitov rovin# jzdu vlaku krajinou. I kdy! je vlak technick&m prvkem, v p$rodnm rmci je
obvykle vnmn pozitivn# jako cosi namnoze p%vabnho a okouzlujcho. Takov& je i n' pohledÉ
Vlak v krajin#
5. Viadukty
a mosty
konfrontovan
s jedoucm
vlakem pat% mezi
vyhledvan
fotografick
objekty. Mezi
na&e nejkrsn$j&
#elezni!n stavby
v'bec pat% viadukt
u zastvky Novina
na Liberecku.
Na snmku je
s lokomotivou
749.258 v !ele
rychlku R 697.
Foto: Martin Vlek
7. Rakousk Semmeringbahn je prvn
horskou trat na sv$t$ a je dokonce
zapsan na seznamu sv$tovho
kulturnho d$dictv UNESCO. U tohoto
snmku byl pou#it p%echodov" filtr, kter"
dotvo%il dramatickou oblohu. Na snmku
vlak EC 33 Allegro Stradivari z Vdn$ do
Bentek zdolv stoupn p%ed stanic
Breitenstein. Foto: Martin Vlek
6. Mezi
nejkrsn$j&,
a zrove*
nejnro!n$j&
horsk trat$
v Evrop$ nle#
Arlbersk drha
v Rakousku.
U snmk' vlak'
v krajin$ b"v
vhodn pou#vat
polariza!n filtr.
Na snmku mezi
stanicemi Roppen
a Imst-Pitztal
v dol Innu je
lokomotiva Taurus
s vlakem EC 160
Maria Theresia.
Foto: Martin Vlek
8. Velmi krtk ohnisko se u snmk' lokomotiv pou#v z%dka, nebo) jim !asto neslu&. Snmek rakousk
elektrick lokomotivy Taurus (latinsky b"k) po%zen" objektivem s 20mm ohniskem ekvivalentnm kinofilmu
stroj efektn$ monumentalizuje, tud# krtk ohnisko zde bylo velmi p%hodn. Ideln nasvcen, p'sobiv"
barevn" kontrast. EC 158 Croatia Martin Vlek zachytil na Krauselklause viaduktu na prav Semmeringbahn.
Volba stanovi!t"
Fotografovn vlaku v krajin# m'!e
b%t ryze nhodn, nebo se fotograf
zam#$ na ur"it% spoj, co! je mnohem
komplikovan#j&, proto!e mus vychzet
z jzdnho $du. Pro zskn kvalitnho
snmku, kdy vlak a krajina jsou v ur"i-
t sounle!itosti, je p$edev&m nutn
vybrat vhodn msto s rozumn%m
odstupem od koleji&t#. Sv stanovi&t#
fotograf vol tak s p$ihldnutm ke
sv#teln%m pom#r'm. Z pohybu vlaku
krajinou by m#lo b%t z$ejm, !e vlak
jede. Snmek by m#l mt svou logiku
v uspo$dn, jist% rytmus a $d, kter%
se ne v!dy da$ zachytit. Vd#"n% b%-
v barevn% kontrast. Zvl&tn kapitolu
tvo$ snmky historick%ch jzd vlak', kde
mohou vznikat tak zajmav report!e
ze zkulis.
Sv"teln podmnky
K volb# stanovi&t# fotografa p$ispvaj
sv#teln pom#ry, u nich! fotograf mus
um#t odhadnout, jak nastanou v dob#
p$edpokldan jzdy vlaku. Z osobn zku-
&enosti mohu doporu"it focen na formt
RAW v manulnm re!imu, p$i"em! "as
expozice zvis na hlov rychlosti, dan
kombinac rychlost vlaku a vzdlenost
fotografa od n#ho. P$i v#t& rychlosti
vlaku sriov snmn zpravidla nem
valn% smysl. Nejlep&m ro"nm obdobm
pro focen vlak' je jaro a podzim. A tak
zima m sv kouzlo.
Nejv"t! skal
Nejv#t&m skalm snmk' vlak' v kra-
jin# je ur"it% chaos v zobrazen. Proto
mus b%t stanovi&t# pe"liv# vybrno.
Fotografick v#zbroj
Na snmky vlak' v krajin# se m'!e v pod-
stat# vyu!t v&ech typ' fotop$stroj',
zvl&t# vhodn jsou ov&em digitln
zrcadlovky. Pokud jde o filtry, m'!e se
uplatnit polariza"n pro ztmaven oblohy
a n#kdy t! &ed% p$echodov%. 58FotoVideo 7/2008 59www.ifotovideo.cz
Nejv"t! skal
Nejv#t&m skalm nladov%ch snmk'
obecn# je nesklouznout ke k%"i, tady
mm na mysli r'zn "ervnky a jit$enky
nad jedoucm vlakem. To v&e v sob#
skr%v potenciln nebezpe" sklouznut
k sentimentu. Pamatujme, !e kresba ve
sv#tlech mus b%t, p$ez$en ve sv#tl%ch
partich na v#t& plo&e je chybou.
Jak na to
Snmky s nladovou atmosfrou pat$ z v&tvarnho hlediska k nejsp#'n#j'm, nebo)
u nich p%sobiv sv#teln atmosfra m p$ednost p$ed popisnou informac. Vyjd$en
atmosfry m%!e snmku vtisknout v&razn# emotivn akcent. Takov& snmek nen objektivn
zprvou, ale vtiskv nm#tu subjektivn pe"e) vid#n fotografa. Mnohdy tak b&v
v&pov#d o samotnm fotografovi, o jeho citlivosti a vztahu k fotografovanmu
$eleznice magick
9. V mnoha
p%padech
atmosfru msta
a d$je vystihuje
pohled !lov$ka.
Mu# v parnm
vlaku zkokolejky
na !eskou Kanadu
za Jind%ichov"m
Hradcem. Foto: PS
10. Protiplem pohybov$ rozost%enho vlaku (viz foto na s. É ) je ost%e vykreslen"
vlak, z jeho# okna fotograf nasnmal rozost%enou krajinu. Dal& mo#nost je vhodn$
rozost%it okol trati v grafickm programu; vlak v +esk Kanad$. Foto: PS
Volba stanovi!t"
Volba stanovi&t# u nladov%ch snmk'
!eleznice nevychz ze snahy naplnit
sv'j katalog typ' dal&m "slem, ale
"ist# ze zm#ru fotografa, kter% se
sna! co nejlpe vyu!t sv#teln%ch
podmnek. Vlaky tak mohou "init jen
jakousi kulisu fotografov%ch &ir&ch
v%tvarn%ch zm#r'.
Sv"teln podmnky
Sv#teln podmnky vychzej z po!a-
dovan atmosfry. Mnoh nladov
snmky !eleznice vznikaj na rozhran
dne a noci, vd#"n jsou tak snmky
s no"nm osv#tlenm. V t#chto p$padech
je zejmna d'le!it, aby fotograf um#l
zachzet s pamatry volby expozi"nho
"asu vzhledem ke svmu zm#ru (ro-
zost$en pohybem, blesky na druhou
lameluÉ). Zda$il snmky m'!e p$inst
mn# obvykl atmosfra (mlha, n-
mraza, d&(É).
11. Nejvd$!n$j& vyjd%en atmosfry
#eleznice nalezneme na podve!ernch
a no!nch zb$rech, kde b"v vhodn
konfrontovat r'zn teploty sv$tla. Ke
snmk'm pom'#e stativ nebo tak lavi!ka
!i beton peronu ). Na snmku je zastvka
Fota trati mezi Corkem a Cobhem v Irsku.
(Zde ns zvl&) zaujala informa!n cedule
se sd$lenm, #e ãCestujc se v #dnm
p%pad$ nesm spolhat, #e vlak pojede.Ò).
Foto: PS
12. K p'sobivmu vyjd%en atmosfry kolem #eleznice pomhaj p%evody do odstn' &edi. U mnoha
digitl' je mo#n tak volit ãhistorizujcÒ tn spie i dal& barevn tny, p%i!em# je mo#n navolit filtry, kter
softwarov$ pozm$n snmek p%ibli#n$ tak, jako kdyby byl pou#it p%slu&n" optick" filtr u !ernoblho filmu.
Na snmku je parn lokomotiva 354.7152 na ãPra#skm SemmeringuÒ v mlze, kterou rozpou&t sv"mi paprsky
rann slunce. Foto: Martin Vlek
Fotografick v#zbroj
Na snmky tajemn%ch zkout a ma-
gick%ch motiv' z prost$ed !eleznice
se v podstat# m'!e vyu!t v&ech typ'
fotop$stroj' i fotomobil'. P$i zachycen
podve"ernch a no"nch motiv' je po-
chopiteln# vhodn% stativ, p$i pou!vn
blesku p$ru"n blesk, nejlpe systmov%.
Omezen barevn &kla nebo rytmus
u n#kter%ch motiv' m'!e v n#kter%ch
p$padech p$inst velice p'sobiv "er-
nobl ztvrn#n.
VENIS DOLOBOR SUMMY
NOS NULLANDIO CON.60FotoVideo 7/2008 61www.ifotovideo.cz
sn#k blesku. P$ed objektivem mm
po$d nasazen% UV filtr. Je to p$edev&m
kv'li ochran# objektivu, kdy! kv'li zb#-
ru t$eba prolzm hou&tmÉ Dle ob"as
pou!vm polariza"n a p$echodov% filtr.
A samoz$ejm# nesmm zapomenout na
velmi d'le!itou pom'cku !elezni"nho
fotografa Ð jzdn $d.
Up!ednost"ujete ji# pouze digitln
zznam?
V sou"asn dob# ano. M pro mne dv#
hlavn v%hody, a to mo!nost kontroly
zb#ru p$mo na mst# a pohodlnou
a rychlou zm#nu citlivosti. Fotografuji
v%hradn# na RAW.
Jak$ je v% nzor na digitln pravu
snmk&? Jak$ pou#vte program pro
na'ten snmk&?
òpravy by nem#ly m#nit charakter sc-
ny Ð fotografie by nem#la lht. Jin
je situace, pokud je zm#rn zkreslen
reality autorov%m zm#rem. V tom
p$pad# to v&ak mus b%t z fotografie
jasn# patrn. K na"ten snmk' jsem
pou!val Phase One Capture LE verzi,
nedvno jsem si zakoupil skv#l% DxO
Optics Pro, kter% pova!uji za opravdu
"inn% nstroj.
Jak zlohujete data?
Fotky ukldm na dvou externch dis-
cch plus na DVD jako zlohu.
Jak na to
MUDr. Martin Vlek (*17. 3. 1977) se fotografovn vlak% jako svmu
nejv#t'mu kon"ku v#nuje od roku 1997. Vystudoval 1. lka$skou fakultu
v Praze a v sou"asnosti se profesn# v#nuje p$ev!n# nefrologii a dial&ze.
Publikoval n#kolik fotografi v "asopisech *elezni"n magazn a Drha. Na
internetu uve$ej(uje fotografie !eleznic ve sv autorsk fotogalerii.
Odkaz: http://www.martinvalek.net
Technika
pro fotografovn !eleznice
Jak fotop!stroje pro fotografovn
sv(ta #eleznice pou#vte a pro'?
Domnvm se, !e k fotografovn
vlak' je ideln zrcadlovka, v dne&n
dob# digitln. V sou"asnosti fotografuji
fotoapartem Canon 30D. D$ve jsem
pou!val anologov% Pentax MZ5N
a je&t# p$edtm jsem za"nal s rusk%m
Zenitem. Oba v minulosti pou!van
fotoaparty mne postupn# za"aly sv%-
mi mo!nostmi omezovat. Naopak nyn
pou!van% Canon mi sv%mi mo!nostmi
tm#$ pln# vyhovuje.
Jak objektivy a pro'?
Objektivy pou!vm t$i: Canon EF
24Ð70/2,8, Canon EF 70Ð200/2,8 a To-
kina 12Ð24/4. Vzhledem k tomu, !e p$i
fotografovn vlak' jste "asto omezen
v%b#rem msta, odkud je mo!no foto-
grafovat, dvm v sou"asnosti p$ednost
objektiv'm s prom#nn%m ohniskem
a v%&e zmn#n objektivy nabzej na
zoomy dobrou optickou kvalitu.
Jak fotop!slu%enstv?
P$edev&m je to stativ, kter% a" nen
nejleh", s sebou tm#$ v!dy nosm,
pokud jdu fotografovat. Umo!)uje mi
p$esn nastaven zb#ru a v okam!iku
jzdy vlaku se m'!u soust$edit ji! jen
na sprvn% okam!ik expozice. Prci se
stativem mi je&t# usnad)uje kabelov
spou&(, hlov% hled"ek a vodovha do
INZER
Reflexn vesta
Vstup do koleji&t$ je mimo
ve%ejn$ p%stupn msta dle
zkona zakzn. ,elezni!n
fotografov se mu p%esto
n$kdy nevyhnou. Aby se
!lov$k ale mohl bezpe!n$
pohybovat v koleji&ti, mus
o #elezni!nm provozu mnoho
v$d$t a bez t$chto znalost je
t%eba p%ed ch'z po kolejch
d'razn$ varovat, proto#e ani
sebev"razn$j& reflexn vesta
#dn" vlak nezastav.
Canon EF 70Ð200/2,8
M'j nejoblben$j&
objektiv, kter" m
skv$lou optickou
kvalitu. Del&
ohniskov vzdlenost
m'#e dt fotce
p'sobivou dynamiku.
Tokina 12Ð24/4
Nejmn$ !asto
pou#van" objektiv,
kter" ale dok#e dt
fotografii vlaku jinou
perspektivu.
Kabelov spou&)
Ve spojen se stativem
ideln dvojiceÉ
Vodovha do
sn$k blesku
Canon 30D
Zde s nasazen"m objektivem Canon
EF 24Ð70/2,8; fotoapart mne nijak
v"razn$ neomezuje, jen ob!as bych
uvtal, kdyby zvldl vce snmk' za
sekundu.
Stativ Manfrotto 055 PROB
s hlavou Markins M10
Stativ mi umo#*uje p%esn$
nastavit zb$r a soust%edit
se jen na sprvn" okam#ik
po%zen zb$ru.
Jzdn %d
ãBibleÒ #elezni!nho
fotografaÉ62FotoVideo 7/2008 63www.ifotovideo.cz
Pavel Scheufler
www.scheufler.cz
Jak na to
Fotografujeme $eleznici pro 3D
Ing. Milan *im'nek, Ph.D. (*1975) ve svm volnm "ase realizuje projekt
virtulnho modelu Prahy, kter% m navc umo!nit 3D v%lety do r'zn%ch
epoch. Zatm m'!eme na jeho webu vid#t Vinohrady a +i!kov a okol
Hlavnho ndra!. Zeptali jsme se, jak modeluje sv#t !eleznice?
Mal" #ertk,
vcemn$
nepravd$podobn":
vl!ek na
Vinohradsk t%d$
u nm$st Ji%ho
z Pod$brad
Hlavn ndra#
v Praze sm$rem od
tunelu
Hlavn ndra#
v Praze sm$rem
k tunelu
17. Varianty pro #elezni!n vagon
Foto 15
Foto 16
Modelovn
Vytv$en virtulnho modelu !elez-
ni"nho vozidla lze rozd#lit do "ty$
fz Ð p$prava podklad', modelovn
kostry, p$prava textury a ãobalenÒ kostry
modelu texturou.
P$prava
Podobn# jako v klasickm model$stv
musme nejprve shrom!dit poklady.
Nejd'le!it#j& jsou rozm#ry a p$ehledn%
nrys, p'dorys a bokorys nebo p$mo
tovrn v%kres. U!ite"n m'!e b%t se-
znmen s histori modelovanho typu,
s jeho r'zn%mi v%vojov%mi variantami
a p$padn# rekonstrukcemi.
Modelovn kostry
Zkladn tvar se vymodeluje pomoc st#
bod' a spojnic mezi nimi (viz obr. 15).
Body ums(ujeme libovoln# do prostoru
a spojnicemi vyjad$ujeme hrany. Plocha
mezi spojnicemi mus b%t rozd#lena na
trojhelnky, kter jsou zkladnm staveb-
nm prvkem. Postupn# p$idvme dal&
a dal& trojhelnky r'zn%ch velikost, a!
doshneme po!adovanho tvaru. Zaob-
len tvary a kola je nutn aproximovat
dostate"n%m po"tem trojhelnk'. ,m je
trojhelnk' vce, tm je v%sledek lep&, ale
zrove) vce zat#!uje grafick% procesor p$i
pozd#j&m vykreslovn. Je-li na&m clem
model jedn konkrtn lokomotivy, m'-
!eme vymodelovat ka!d% detail a pou!t
t$eba i milion trojhelnk'. Modelujeme-
li m#sto, ve kterm se maj pohybovat
stovky dopravnch prost$edk', mme
na ka!d jednotliv vozidlo k dispozici
kolem jednoho tisce trojhelnk' a to
nutn# vede ke zjednodu&ovn.
Textura
Textura se pou!v pro ãobalenÒ kostry
modelu. Textura je podobn archu vy-
st$ihovnky p$ed slo!enm (viz obr. 16).
Pro ka!dou "st povrchu modelu mus
existovat na textu$e msto, ze kterho
se pou!ije kresba. Pro ka!d% trojhelnk
z kostry ur"me oblast textury, kter bude
na tento trojhelnk obtisknuta. Ur"it
tuto oblast pro ka!d% z tisc' trojhelnk'
tvo$cch model je pom#rn# pracn.
Texturu tvo$ ãv%st$i!kyÒ z r'zn%ch fo-
tografi vhodn# poskldan do obdl-
nkovho formtu. U slo!it#j&ch textur
zabere "as vymyslet vhodn rozmst#n
jednotliv%ch v%st$i!k', aby se nep$ekr%-
valy, a p$itom vyplnily co nejlpe danou
plochu. U ka!dho v%st$i!ku se mus
zcela odstranit distorzn vady objek-
tivu a perspektivn zkreslen. Zrove)
je t$eba editovat histogram a vyv!en
bl, aby u v&ech v%st$i!k' byly navzjem
v souladu. Zvl&tn p"i je nutn v#novat
mst'm, kde bude na modelu jeden v%-
st$i!ek p$echzet na druh%, aby tyto ã&vyÒ
nebyly patrn. Dob$e ud#lanou texturou
lze opticky vylep&it model i v p$pad#
men&ho mno!stv pou!it%ch trojhelnk'.
Op#t plat, !e "m v#t& je textura, tm
je v%sledn% model lep&, ale o to vce
zabere msto v (omezen) pam#ti na
grafick kart#.
Fotografovn
Focen pro texturu m sv specifika.
Kompozice snmku nebo vyplen ob-
loha nejsou podstatn, proto!e z ka!d
fotografie se vyst$ihne pouze po!adovan
"st. Zejmna "ern parn lokomotivy
se fot obt!n#. P$i focen je
nutn zata!en obloha. P$i
slunci ka!d% v%stupek navc
vrh stn, kter% je pak nutn
pracn# retu&ovat. Na jeden
model je t$eba nafotit dest-
ky a! stovky fotografi, n#kdy
z pon#kud krkolomn%ch pozic.
ISO je vhodn nastavit nzk
a nem#nit jej v pr'b#hu snmn
jednoto typu. V%hodou je zoom
velkho rozsahu a redukce vibrac.
Ne v!dy se poda$ nafotit v&echny
strany nebo detaily, proto!e loko-
motiva stoj u zdi nebo jsou za n
p$ipojeny vagony. Tak se st$echou
b%v problm. Nezb%v ne! po"kat
na dal& parn vkend a doufat, !e
vyjde po"as Ð tedy zata!en oblo-
ha. N#kdy uplyne rok i vce, ne! se
poda$ p$ipravit cel textura a model
dokon"it. Postupn# lze tak vytv$et
ãknihovnuÒ r'zn%ch prvk', jako jsou
st$echy, n%tovan plechy, kola, sp$hla,
nraznky apod. Do ur"it mry jde pak
p$i vytv$en textury pou!t i vhodn#
zvolen% nhradn prvek.
V#sledek
V profesionlnch firmch jsou specialist
na p$pravu textur a specialist na mo-
delovn kostry. S trochou shovvavosti
k v%sledku se lze nau"it oboje a s rostouc
zku&enost se i zkracuje doba celkov pr-
ce. Za p$edpokladu, !e jsou u! k dispozici
v&echny pot$ebn fotografie a v%kresy,
mi pro st$edn# slo!it% model dopravnho
prost$edku trv p$prava textury p$ibli!n#
8 hodin a stejn# tak i nsledn modelo-
vn kostry a jej obalen texturou.
Podobn# jako !elezni"n modely se
vytv$ej i modely dal&ch dopravnch
prost$edk', drobn%ch objekt' a modely
v%znamn%ch budov. P$esto!e vyrbm
3D model Prahy, ob"as rd utkm
k modelovn vagonu nebo lokomotivyÉ
Dal& ukzky k tomuto "lnku a v%sledky
dosavadn prce jsou na www.Praha4D.
net/fv08. D#kuji tak v&em, kte$ mi po-
mohli p$i zskvn podklad' pro prci
na virtulnm modelu Prahy.
Milan !im"nek
loha nejsou podstatn, proto!e z ka!d
fotografie se vyst$ihne pouze po!adovan
"st. Zejmna "ern parn lokomotivy
z pon#kud krkolomn%ch pozic.
ISO je vhodn nastavit nzk
a nem#nit jej v pr'b#hu snmn
jednoto typu. V%hodou je zoom
velkho rozsahu a redukce vibrac.
Ne v!dy se poda$ nafotit v&echny
strany nebo detaily, proto!e loko-
motiva stoj u zdi nebo jsou za n
p$ipojeny vagony. Tak se st$echou
b%v problm. Nezb%v ne! po"kat
na dal& parn vkend a doufat, !e
vyjde po"as Ð tedy zata!en oblo-
ha. N#kdy uplyne rok i vce, ne! se
Mte n(jak$ sen o ideln fototechnice
pro focen #eleznice?
Fullframovou zrcadlovku asi se 12Ð14
megapixely, s rychlost snmn 8Ð10
snmk'/s a s cenou pod 40 000 K".
Co je podle vs hlavnm problmem
fotografovn #eleznice, na co klst
hlavn d&raz?
J se p$i fotografovn sna!m zachytit
vlak v sepjet s prost$edm Ð krajinou,
kterou proj!d. Proto hlavn d'raz kladu
na v%b#r msta, odkud fotografovat.
Nejv#t& problm je po"as. Na rozdl
od krajin$', kte$ si mohou okam!ik
stisknut spou&t# zvolit nap$klad podle
dramati"nosti oblohy nebo nasvcen
krajiny, mus !elezni"n fotografov
stisknout spou&( v okam!iku, kdy jim
vlak proj!d p$ed objektivem. Pokud
v tomto okam!iku p$ijde nevhodn%
mrak, m'!e to znamenat, !e za foto-
grafi pojedete znovu.
Mte hezk webov strnkyÉ Jak jste
si je d(lal, v jakm programu?
D#kuji za pochvalu. Web jsem si navr-
hoval sm a sna!il jsem se o co nejjed-
nodu&& design, aby vynikly fotografie
a divk nebyl ru&en zbyte"n%mi prvky.
Kd p&u ru"n#.
Pokud m n(kdo osobn web s fotkami,
'emu by m(l p!i v$b(ru a udr#ovn
strnek v(novat podle vs nejv(t%
pozornost?
Sebekritickmu v%b#ru fotografi.
Rozhod# nen vhodn dvat na web
v&e, co "lov#k vyfotil. Mn# je v tomto
p$pad# vce.
D(kuji za rozhovor.
Jak fotit železnici a vlaky
PDF file: http://www.scheufler.cz/cs-CZ/files/2317/Zeleznice.pdf